Categorii
Esti pe: Home » Este bine sa mancam condimentat?
Este bine sa mancam condimentat?
Articol publicat în
Revista: Nr. 74, Anul VIII, Martie 2013
Pagina: 14

   Vă mai amintiţi de povestea "Sarea în bucate"? Dar de istoria marilor descoperiri geografice, în care exploaratorii europeni au ajuns pe ţărmul Americii, căutând calea cea mai scurtă către "Ţinutul mirodeniilor"? Imaginaţi-vă cum ar fi bucatele noastre dacă ne-ar lipsi sarea şi condimentele vegetale?

   Haideţi să facem împreună o scurtă incursiune în aromatul tărâm al mirodeniilor! De acolo ne vom întoarce mai bogaţi... în cunoştinţe şi poate chiar în sănătate!

Istoria condimentelor şi sarea în bucate

   Timpul a făcut ca numărul condimentelor să crescă, mai ales din pricina înteţirii schimburilor comerciale dintre diversele regiuni ale lumii. Un drum al mirodeniilor exista încă din Atichitate, fiind documentate relaţii între exoticele regate ale subcontinentului indian şi Imperiul Roman. Romanii, ca şi alte populaţii mediteraneene, apreciau mult condimentele. Dar cel mai preţuit dintre ele era sarea! Şi atât de mult valora ea, încât lupătorii temutelor cohorte imperiale o primeau ca simbrie lunară.

   Sarea, regina condimentelor, este omniprezentă în mâncăruri, chiar şi în dulciuri ori prăjituri. De ani buni, legea pedepseşte comercializarea sării neiodate, deşi unii medici cu prestigiu contestă beneficiile iodării, afirmând că lipsa de iod are o prevalenţă prea mică, pentru a fi justificată o atare măsură. Cât priveşte dificultatea alegerii între sarea de mare şi cea extrasă din zăcământ... amândouă conţin peste 99% natriu şi clor. Sarea de mare e mai puţin prelucrată, mai are în compoziţie şi alte minerale şi, adesea, conţine mai puţine E-uri.

   Românii sunt prin tradiţie mari consumatori de hrană sărată. Este necesar să-i averizăm asupra riscului de iritaţii gastrice, hipertensiune şi accidente vasculare. Deşi rămâne fruntaşă în preferinţele tuturor, sarea este o aristocrată leneşă, fiind depăşită uşor de celelalte condimente în ceea ce priveşte utilitatea terapeutică.

De ce să consumăm des condimente vegetale?

   Ştiţi sigur că printre campionii lumii vegetale în ceea ce priveşte conţinutul de antioxidanţi se numără afinele, grepfrutul, măceşele, murele, coacăzele, zmeura, morcovul, varza! Dar în lupta cu radicalii liberi care ne îmbătrânesc înainte de vreme putem beneficia de aliaţi chiar mai puternici: condimentele! Apoi, nu degeaba se folosesc mirodeniile la conservarea alimentelor! Ele frânează procesele de oxidare şi stăvilesc proliferarea bacteriilor ce provoacă alterarea mâncărurilor şi conservelor.

   Folosite zilnic, mirodeniile au avantajul de a reduce consumul exagerat de sare. Dar, la fel ca şi aceasta, prin gustul lor, ele ne măresc apetitul, ducând-i uşor pe cei foarte pofticioşi pe calea abuzurilor alimentare. Un îndemn la moderaţie se referă la condimentele foarte puternice, precum cuişoarele, piperul, scorţişoara, ardeiul iute, usturoiul ori hreanul, care, în exces, provoacă iritări la nivelul tubului digestiv (suferinzii de ulcer le vor folosi cu prudenţă!) şi o secreţie excesivă de mucus. Pe de altă parte, condimentele folosite chibzuit sunt adversari de neîmpăcat ai bolilor şi toxinelor!

   Ardeiul iute combate bacteriile patogene şi produce binecunoscul efect de încălzire, mărind afluxul de sânge în ţesuturi şi accelerând metabolismul local. Capsaicina sa distruge celulele canceroase, cu precădere în neoplasmele pulmonare. Ardeiul este benefic şi în cancerul prostatei.

   Cimbrul conţine substanţe cu rol antibacterian, facilitează mistuirea mâncărurilor grase, combate meteorismul abdominal şi cefaleea. El va fi, însă, evitat de către persoanele cu leziuni ale mucoasei gastrice.

   Cuişoarele combat balonarea, extermină o mulţime de bacterii patogene, au un efect analgezic (mai ales în cazul inflamaţiilor gingivale şi abceselor dentare) şi distrug viermii intestinali şi stafilococii!

   Dafinul e util celor care se confruntă cu tendinţe anxioase. Totodată, el facilitează desfăşurarea proceselor cognitive şi combate infecţiile aparatului respirator. Prezent în surplus, el induce voma.

   Ghimbirul este un condiment ideal pentru cei cărora le place să călătorească, dar suferă de rău de mişcare. El elimină senzaţiile neplăcute de greaţă. În plus, este benefic în gripă şi în guturai!

   Menta luptă cu tulburările gastrice, linişteşte psihicul, conferă uşurinţă în gândire şi o mai bună capacitate de memorare. Este indicată în gastrită, în oboseala cronică, dar şi în cancer (de colon, pulmonar).

   Pătrunjelul îţi oferă efecte depurative. Este plin de enzime, minerale şi aminoacizi esenţiali. Este benefic în cancer, imunitate redusă, anemie, carenţe alimentare, infecţii recurente şi degenerescenţă senilă. Purifică sângele, este reîntineritor, ameliorează funcţionarea ficatului şi a rinichilor.

   Piperul este benefic celor cu digestie deficitară, mai ales când este vorba despre consumul unor alimente grase şi bogate în proteine precum carnea de porc sau tocătura (micii, chiftelele).

   Rozmarinul posedă însuşiri antibacteriene, măreşte imunitatea, creşte puterea în activităţile intelectuale, sporeşte fertilitatea, stimulează circulaţia şi este afrodisiac.

   Salvia este excelentă pentru mărirea capacităţilor mnezice (de memorare), reduce inflamaţiile tractului digestiv, dar şi pe acelea faringiene şi combate mirosul neplăcut al gurii. Contribuie la menţinerea intactă a facultăţilor psihice, în pofida avansării în etate. Ameliorează nervozitatea, guta şi reumatismul.

   Scorţişoara abundă în compuşi antioxidanţi! În combinaţie cu miere, este un nemaipomenit leac împotriva gripei. Îmbunătăţeşte mistuirea alimentelor grele şi totodată ţine în frâu nivelul zahărului din sânge. Reduce colesterolul sangvin. Posedă virtuţi antibacteriene şi antivirale şi combate diareea.

Autor: Tomi Tohaneanu, redactor la revista Tratamente naturiste

Alte articole...

<
  • Cum identificam anorexia nervoasa? Cititorii intreaba, medicul raspunde...

    Cum identificam anorexia nervoasa? Cititorii intreaba, medicul raspunde...

  • Cum ne adaptam usor la schimbarea fusului orar

    Cum ne adaptam usor la schimbarea fusului orar

  • Este toxina botulinica o solutie pentru ascunderea ridurilor? Afla parerea specialistilor!

    Este toxina botulinica o solutie pentru ascunderea ridurilor? Afla parerea specialistilor!

  • Durerile reumatice - remedii din Bihor

    Durerile reumatice - remedii din Bihor

  • Rinita alergica poate fi prevenita prin tratamente naturiste. Afla cum!

    Rinita alergica poate fi prevenita prin tratamente naturiste. Afla cum!

  • Fii calm ca sa fii sanatos!

    Fii calm ca sa fii sanatos!

  • Secrete si retete pentru ingrijirea parului

    Secrete si retete pentru ingrijirea parului

  • Cum ne ferim de virusul mileniului 3? Calculatorul si afectarea ochilor

    Cum ne ferim de virusul mileniului 3? Calculatorul si afectarea ochilor

  • Tratamente naturiste in oreion

    Tratamente naturiste in oreion

>
www.alturl.com/aac3d
www.facebook.com/tratamente/app/100265896690345
www.teatree.ro
www.revista-tratamente-naturiste.ro/prodtot.php?prodtota&vc=Bio%20Active%20MC
www.ayurmed.ro

Abonare newsletter

Fii primul care află:
- când apar produse noi
la preţ de producător
- reduceri şi campanii promoţionale
- articole medicale noi
- clinici şi cabinete noi din zona ta
- evenimente noi
- când apare o nouă revistă
Atenţionare.
Opiniile avizate ale medicilor, sfaturile şi informaţiile despre sănătate din cadrul siteului www.revista-tratamente-naturiste.ro au scop informativ şi educaţional şi nu substituie consultul direct şi nici diagnosticul stabilit în urma investigaţiilor şi a analizelor medicale. Cereţi sfatul medicului dv. înainte de a folosi tratamentele descrise.
Copyright
Revista Tratamente naturiste. Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului acestui site este strict interzisă fără acordul scris al editurii.
Site realizat de